Ontmoet onze vrijwilliger Dominieke

Onze vrijwilliger Dominieke is coördinator van de E-service, waar naasten via e-mailcontact terecht kunnen voor steun en tips van ervaringsdeskundigen. Zij is zelf ‘partner van’ en al jaren actief als vrijwilliger bij Naasten Centraal. Eerst als moderator bij het forum en vervolgens als coördinator bij de E-service.

Wat er binnenkomt bij de E-service is volgens Dominieke erg divers: “Sommigen vragen wanhopig om tips en anderen hebben gewoon de behoefte om hun verhaal te delen.”  In een kort interview vertelt zij meer over zichzelf en haar werkzaamheden. Ook heeft ze een tip voor mensen die twijfelen of ze om hulp moeten vragen.

Dominieke met hond

Voor Dominieke is het hebben van een naaste met een psychische kwetsbaarheid geen onbekend terrein, zelf heeft ze namelijk een man met een vermijdende persoonlijkheidsstoornis. Het was voor haar destijds duidelijk dat haar relatie ‘niet normaal’ was en daarom ging ze op zoek naar meer informatie. Haar maatschappelijk werkster wees haar op het bestaan van Stichting Labyrint-In Perspectief en het feit dat zij een forum hadden voor naasten. In 2007 werd het forum opgericht en Dominieke is hierbij vanaf de allereerste dag betrokken geweest. Iedere dag schreef zij hier een blog over haar leven als partner van en ook nam zij de rol van moderator op zich.

Na jaren actief te zijn geweest op het forum bekroop haar in 2013 het gevoel dat ze méér wilde betekenen voor naasten van. Het forum van Labyrint-In Perspectief hield ermee op (hiervoor kwamen de geheime Facebookgroepen in de plaats) en ze werd gevraagd als coördinator voor de E-service. Bij de E-service kunnen naasten via e-mailcontact terecht voor steun en tips van ervaringsdeskundigen. Zij weten wat je kunt tegenkomen als je kind, je partner of een andere dierbare kampt met psychische problemen of als je bent opgegroeid met een psychisch zieke ouder. Een bewuste keuze was het voor Dominieke om bij de E-service te gaan werken en bijvoorbeeld niet bij de Telefonische Hulplijn: “Hier kan ik iets meer afstand houden en voel ik het iets minder. Vanuit het forum ken ik namelijk de wanhoop van mensen en dat houdt mij toch wel veel bezig.”

Als coördinator van de E-service stuurt zij vijf teamleden aan die tevens ook allen naasten van zijn. Daarnaast heeft zij nauw contact met vrijwilligerscoördinator Wieneke. “Als Wieneke een vrijwilliger heeft gevonden voor de E-service, doe ik de kennismaking en werk ik ze in.” Ook vindt ze het bieden van deskundigheidsbevordering bij haar team erg belangrijk en probeert ze 1 á 2 keer per jaar teamdagen te organiseren. Zelfs nu de fysieke teamdag vanwege corona niet door kan gaan, komt ze gewoon met een digitaal alternatief.

Bij de E-service kan iedereen terecht: jong, oud, broer/zus van, partner van, ouder van, of kind van. De berichten die binnenkomen bij het team van de E-service zijn erg uiteenlopend geeft Dominieke aan: “Sommigen vragen wanhopig om tips en anderen hebben gewoon de behoefte om hun verhaal te delen.” Zo vertelt ze o.a. over een jonge vrouw die mailde om advies te vragen. Haar moeder was opgenomen en mocht alleen naar huis als er dagbesteding was geregeld. Of over een vrouw die wanhopig een mail stuurde omdat ze wilde scheiden van haar man, maar gewoon niet wist hoe.

De uiteenlopende berichten vragen ook om verschillende antwoorden van de vrijwilligers zegt Dominieke: “Bij de ene persoon bied je al ondersteuning door te bevestigen dat iemand zich inderdaad in een verschrikkelijke situatie bevindt. Anderen worden doorverwezen naar organisaties waar zij nog beter kunnen worden geholpen.” Een keer stuurde een teamlid van de E-service Dominieke een bericht dat er speciaal voor haar een mail was binnengekomen. In dit bericht werd zij persoonlijk bedankt voor haar advies en steun. Op de vraag wat dit met haar doet antwoordt ze: “Daar doe ik het voor!”

Tot slot heeft Dominieke ook nog een tip voor mensen die twijfelen of ze om hulp moeten vragen. “Altijd schrijven als je twijfelt of het even niet meer weet,” zegt ze. “Voor jou zitten zes zeer betrokken ervaringsdeskundigen klaar die samen met jou kijken wat de beste route voor jou is.”

Wil jij via de mail van gedachten wisselen met een ervaringsdeskundige? Kijk dan hoe je gebruik kunt maken van onze e-service.